dijous, 21 de novembre del 2013

Llenguatge i comunicació

LLENGUATGE I LLENGUA

Llenguatge: és un instrument de comunicació que és diferent del que posseeixen els primats més desenvolupats. Amb el llenguatge reduim i ordenem les percepcions de l'entorn. Alhora, també és un element bàsic en la constitució del pensament i indispensable per a la memòria. A més a més, el llenguatge també ens permet l'autoexpressió, el diàleg amb nosaltres mateixos.

Llengua: fa referència a l'idioma, que és el sistema que una comunitat humana utilitza per a desenvolupar la comunicació.


També vam parlar sobre el llenguatge com a facultat humana. Vam dir que és un do universal dels humans que  aquesta facultat fa possible l'aprenentatge lingüístic, que marca els límits dels tipus de llengües que es poden adquirir i que es concreta en una "llengua".


Com a conclusió podem extreure que el llenguatge és el que ens defineix com a espècie humana i el que ens diferència de les altres espècies. És una facultat amb la qual naixem, és genètic.


LA COMPETÈNCIA COMUNICATIVA

Què és la competència comunicativa?

La competència comunicativa és la capacitat d'una persona que abraça tant el coneixement de la llengua com l'habilitat per utilitzar-la. Es configura a partir de l'experiència social, les necessitats i motivacions, i l'acció, que és alhora una font renovada de motivacions, necessitats i experiències.

Quins són els components de la competència comunicativa?

  1. Competència lingüística/gramatical: fa referència al domini del codi lingüístic
  2. Competència sociolingüística: fa referència a les regles socioculturals d'ús
  3. Competència discursiva: fa referència a l'habilitat de produir i interpretar diferents tipus de discursos en qualsevol gènere i interpretar i produir textos coherents i cohesionats
  4. Competència estratègica: fa referència a l'habilitat d'utilitzar estratègies de comunicació verbal i no-verbal

A partir d'haver treballat la competència comunicativa a classe, vam arribar a la conclusió que un bon comunicador s'assegura que el seu text tindrà cohesió, que un bon comunicado sap estructurar el discurs, tenint el compte l'atenció del públic, que sap interpretat el context i sap gestionar el discurs segons el context, etc.


BON COMUNICADOR

Abans d'això, a classe també havíem fet una activitat que consistia en grups triar una persona que per a nosaltres sigues un bon comunicador i dir quines eren les coses que ens ho feien pensar. Després d'haver posat en comú a la classe les persones triades per cadascú, vam arribar a una sèrie de característiques necessàries per a que una persona fos considerada bon comunicador. Algunes de les característiques són:
  • Claredat a l'hora d'expressar-se
  • Directe al dir les coses
  • Entenedor i ràpid
  • Ús d'un vocabulari adequat
  • Domini de la llengua
  • Saber captar l'atenció del públic
  • Seguretat
  • Ús de xarxes socials
  • Ús d'exemples
  • Humor
  • Coneixement sobre el tema que es tracta...
El bon comunicador que vam triar el nostre grup va ser l'Oscar Dalmau, a continuació us deixo la presentació amb Pearltrees que vam utilitzar alhora d'exposar-la davant dels comapnys.


Les característiques d'un comunicador són molt àmplies, però no són tancades, depenen molt del públic. No hi ha un discurs correcte o no correcte, sinó que hi ha discursos adequats i de diferents graus d'eficàcia. El canal a través del qual s'envia la informació també té molt a veure.

El fet d'haver treballat tots aquests conceptes a classe m'ha ajudat molt a adonar-me de la importància que té la llengua i la comunicació, i també he après molts aspectes que m'ajudaran a ser una bona professora en un futur.

2 comentaris:

  1. Bona entrada Anna, trobo que falta una mica de reflexió, però tot està molt clar i és entenedor.

    ResponElimina
  2. Moltes gràcies Mireia! Ho acabo de rectificar! ;)

    ResponElimina